A hazai nagyvárosok legforgalmasabb busz- és villamosmegállóinak plakátfelületein megjelenő novellák arra ösztönöznek, hogy ismerjük fel az ökológiai egyensúlyban játszott szerepünket, és mi magunk legyünk a változás mozgatórugói.
A hatodik alkalommal megrendezett, ikonikus novellapályázatra idén olyan írásokkal nevezhettek az alkotók, amelyek elgondolkodtatnak a bolygónk sorsáról és a klímaváltozásról. A pályamunkák között nagyjából fele-fele arányban váltották egymást az utópisztikus és disztópikus írások, sokan pedig az idősebb generációk tapasztalataihoz nyúltak vissza, pozitív mintákat keresve a természet és az ember harmonikus kapcsolatára. A korábbi évekhez képest a vallomásos történetek száma jelentősen csökkent, de így is volt, aki a klímatudatosságon keresztül mesélte el egy nagy szerelem vagy egy szülő-gyermek kapcsolat történetét. És arra is számtalan példát lehetett látni, hogyan próbáljuk a mindennapjaink részévé tenni a klímatudatosságot, legyen szó a garzonlakásban való zöldségtermesztésről, a tömegközlekedésről vagy a szelektív hulladékgyűjtésről.
A zsűri elnöke Grecsó Krisztián volt, aki Vecsei H Miklós színművésszel, Ürge-Vorsatz Diána klímakutatóval, Samu Tímeával, a JCDecaux vezérigazgatójával és Károlyi Zsuzsannával, az E.ON márka- és marketingvezetőjével választották ki a nyerteseket.
„Nagyon izgalmas volt látni, hogy mekkorát változott a pályázat csupán attól, hogy egy kötött téma köré vártuk az írásokat” – értékelte Grecsó Krisztián a zsűrizés folyamatát. „A tavalyi, COVID utáni novellákhoz képest az idei felhozatal sokkal optimistább, közösségibb hangvételű volt, ugyanakkor azt is lehetett érezni, hogy a tematikus megkötés miatt nehezebben írják meg a személyes történetüket, helyzetüket a pályázók.”
Vecsei H Miklós hozzátette: „Azokat a pályázatokat hoztuk ki végül győztesnek, akik a téma köré jól tudták megfogalmazni napi vívódásaikat, örömeiket, és mertek önreflexívek lenni a saját életük tudatosságával kapcsolatban.”
A legjobb alkotásnak járó díjat Mayer Tünde Összecsiszolódás című novellája érdemelte ki, melyben egy kamasz fiú sorsfordító nyaráról olvashatunk, amit a nagymamájával töltött. A második helyen a 18 éves Lendvai Zalán Anyám és a lefejezett csirke című írása végzett, harmadikként pedig Somogyi Boglárka állhatott a dobogóra Fonalak című novellájával.
Ürge-Vorsatz Diána számára üdítő volt látni, hogy az írók milyen sokféleképpen próbálták meg felvázolni a fenntartható életvitel lehetséges útjait. „Óriási öröm számomra, hogy az irodalmon keresztül még több emberhez eljuthatnak a klímaváltozás és a környezetvédelem történetei, melyekkel kutatóként – a tudomány nyelvére lefordítva – nap mint nap találkozom. Az ilyen közösségi kezdeményezések elengedhetetlenek a változáshoz.”
Éppen ez a fajta közösségi szemlélet ösztönözte a JCDecaux-t arra, hogy ezúttal tematikus fókusszal hirdesse meg nagysikerű novellapályázatát. „Hiszünk abban, hogy az irodalom is képes rávilágítani a környezet és a társadalom problémáira saját eszközeivel” – mondtael Samu Tímea. „Tudtuk, hogy a téma nehézsége miatt idén kevesebb pályázatra számíthatunk, ennek ellenére kellemes meglepetés volt, hogy mennyien tollat ragadtak, mert magukénak érezték az ügyet. Ráadásul az is igazi öröm volt számunkra, hogy idén újabb novellistát, Lackó Gábort köszönthettük azon szerzők listáján, akik már harmadszor lettek shortlistesek.”
„Az E.ON fenntarthatósági különdíj (Pálfi Annamária: Levelek nagyanyámnak) szeretne további szerzőket, érdeklődőket inspirálni arra, hogy együtt egy olyan közösséget teremtsünk, melynek alapja a természet szeretete, az emberi értékek, kapcsolódások energiával való feltöltése és a közös jövőnk pozitív formálása” -mondta el Károlyi Zsuzsanna, az E.ON Hungária Csoport márka- és marketing vezetője.
A Rossmann különdíját Juhász Bernadett „Homo Deus” műve kapta.
Ahogy az előző években, most sem marad el a közönségszavazás: szeptember 15-ig szavazhatnak az olvasók a kedvenc novelláikra a https://novella.jcdecaux.hu oldalán.
A húsz nyertes novella alapján podcastsorozat is készült az előző két évhez hasonlóan Vecsei H Miklós és Balázsy Panna előadásában, melyek a novellapályázat Spotify oldalán érhetők el.
***
A JCDecaux fenntarthatósági törekvéseit tekintve messze felülmúlja saját iparági átlagát. A vállalat évek óta tudatosan olyan megoldásokat alkalmaz, amelyekkel érdemben csökkenthető a zöld lábnyoma, legyen szó fenntartható és innovatív utcabútorokról vagy a természetbarát anyagok használatáról. A vállalat több éve fedezi teljes energiafogyasztását megújuló energiából, így 2017 és 2022 között több mint 62 százalékkal mérséklődött a szén-dioxid-kibocsátása, és az újrahasznosítás terén is előrébb tart.
***